Een explanimation, is dat wat?

Een explanimation, is dat wat?

Een explanimation, of uitlegvideo, wordt tegenwoordig veel gebruikt op websites. In een explanimation wordt een complexe boodschap helder en overzichtelijk overgebracht. Maar is een explanimation ook voor jouw situatie passend? Is jouw verhaal niet te complex? In dit artikel geeft Donker Media, specialist op het gebied van explanimations, hierop antwoord.

Te complex

Albert Einstein schijnt ooit gezegd te hebben: “Als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, snap je het zelf niet”. Einstein was niet bepaald dom, dus hij zou wel eens een heel goed punt kunnen hebben.  Daarom ligt er bij de productie van jouw animatievideo bij ons een grote rol weggelegd voor MarCom-specialisten. Zij gaan een diepgaand gesprek met je aan waarin ze je verhaal helemaal ontleden. Laag voor laag wordt weggepeld, totdat alleen de kern overblijft. En die kern, dat wordt het hart van je explanimation

Ons publiek zit niet op internet

Sommige organisaties denken dat een explanimation niet gaat werken omdat de doelgroep niet online zit. Maar explanimations kun je ook in een offline situatie goed inzetten. Zo zie je bij artsen en apotheken vaak een of meer beeldschermen waarop een speciale uitzending te zien is. Vaak een mix van nieuws, entertainment en voorlichting. Die voorlichting gebeurt vaak met explanimations. Of toon je publiek je explanimation op een beurs of event, of op je laptop in een 1-op-1 gesprek. Met een explanimation kun je alle kanten op.

Het is te duur

Natuurlijk, je moet op de kosten letten. Maar wat is duurder: één keer een goede explanimation maken waarmee je een haast onbeperkt aantal mensen iets kan uitleggen, of een leger aan specialisten opleiden die vervolgens steeds hetzelfde verhaal moeten vertellen? Wij weten wel wat efficiënter is!

Onze doelgroep zit niet op tekenfilmpjes te wachten

Een explanimation is echt wel wat anders dan een tekenfilmpje op televisie. Explanimations zijn het eindresultaat van een zeer uitgebreid traject waar gesproken teksten, animaties, kleurgebruik en geluidseffecten op elkaar zijn afgestemd om ervoor te zorgen dat je boodschap wordt gehoord én onthouden. Bovendien, onderzoek toont aan dat mensen veel langer geboeid blijven door levende communicatie (beeld en geluid) dan tekst. Animatie werkt, voor iedereen.

Animaties maken is moeilijk

Dat klopt. Maar daar heb je ons voor! Bel ons voor een kennismaking: 040-744 02 52, stuur een mailtje of explanimation laten maken door Donker Media